» Blog » Sieciowisko
19-07-2006 00:17

Sieciowisko

W działach: rpg, indie rpg, internet | Odsłony: 13

Sieciowisko
Krótko i na temat: poniższy tekst służyć ma jako podręczna baza linków do wartych uwagi zinów traktujących o grach (nie tylko fabularnych), oraz podcastach RPG'owych w języku ANGIELSKIM.

Mam zamiar uaktualniać ten wpis regularnie, a po skompilowaniu wystarczająco dużej ilości przydatnych informacji zostanie docelowo opublikowany na Polterze. W tym miejscu prośba do szanownych czytelników - jeżeli znacie jakieś ciekawe i mniej znane magazyny sieciowe, lub słuchacie podcastów nie wymienionych poniżej to nie bójcie podzielić się ze mną tymi informacjami, wszyscy którzy dodadzą ciś wartościowego (wartościuje autor) od siebie zostaną dodani do listy (współ)autorów ;)

Co to inwazji linków czekających na was poniżej - według mnie wypada wiedzieć kim jest autor lub produkt o którym czytamy - (prawie) wszystkie linki są po angielsku.

Magazyny:

> Daedalus <. Dedal to e-zin redagowany przez Matta Snydera z Chimera Creative. Format PDF jak na razie ukazały się jedynie dwa numery, dodatkowo opublikowane zostały 3 artykuły z „przygotowywanego od ponad roku” numeru trzeciego (między innymi doskonały esej Michaela Millera traktujący o prowadzeniu My Life With Master - klasyk. Dedal to ciekawy twór, autorami artykułów są ludzie udzielający sie na forum Forge. I jak się można łatwo można domyśleć głownie o sprawach bliskich ruchu indie będzie on traktować.

Numer pierwszy poświęcony jest prawie w całości znakomitemu Hero Quest'owi. Matt przeprowadza wywiad z weteranem - Greggiem Staffordem – ojcem Gloranthy, Ron Edwards przybliży nam jedno z moralnie wątpliwych bóstw Gloranckiego panteonu, wyznawanych przez Broo (ichniejszych zwierzoludzi), Chris Chinn poradzi jak nasze sesje w Heroqueście wypełnić mitami i sprawić by historie podczas nich tworzone doskonale komponowały się z tymi zawartymi w settingu. Jonathan Walton opowie nam o swoim nowym settingu – Argonautach, opartym na mechanice Mutants and Masterminds, T.S Luikart (autor m.in. Bestiariusza do nowego Warhammera) krytycznym okiem przyglądnie się ekonomice w światach fantasy, Emily Dresner-Thornber krok po kroku przeprowadzi nas prze tworzenie własnego settingu w grach fabularnych, Pete Darby zapozna nas z technikami improwizacji na sesjach. Zin zamykają trzy kolumny – w pierwszej Jason L. Blair powie nam jak sprawdzić czy gra ogólnie ssie czy też po prostu nie jest to gra dla nas, Eddy Webb pomoże nam w tłumaczeniu ludziom nie znającym pojęcia „gry fabularne” co to tak w ogóle jest (obalają przy okazji parę mitów - szczególnie polecam drugi akapit na stronie 47), a Lisa Clark-Fleishman omówi pokrótce, dlaczego większość ludzi wstydzi się przyznać, że grają w RPG'i. Uff.

W numerze drugim czeka nas kompletna gra autorstwa Jareda Sorensena - Lacuna, oraz kolejny zastrzyk doskonałych artykułów.

Rozmawiałem z Mattem o przyszłości Dedala i jak na dzień dzisiejszy działalność została zawieszona na czas nieodwołalny

> Demonground <. Zin DG powstał najpierw jako support dla gry Dark Conspiracy a następnie przekształcił się w mag traktujący o szeroko pojętym horrorze oraz sekretnych stowarzyszeniach / współczesnych konspiracjach w grach fabularnych. Na stronach 15 dostępnych do ściągnięcia numerów znajdziemy artykuły i scenariusze do: Dark Conspiracy, Little Fears, Zewu Cthulhu, Delta Green, Unknown Armies, Hunter: The Reckoning, Witchcraft (dostępny za darmo w formacie PDF), Conspiracy X i All Flesh Must Be Eaten. Mus dla fanów mrocznych klimatów.

> Imazine <, zakończył swą działalność w 2002 roku. Na powyższej stronie znajduje się 13 numerów archiwalnych w formacie PDF. Imazine to głównie recenzje, ale każdy numer zawiera przynajmniej 2-3 niezwykle ciekawe arty (sprawdźcie na przykład ten o Ilustracjach w podręcznikach RPG z numeru 37, prawdziwa perełka!). Nie przeoczcie przypadkiem kolumny z listami do redakcji - zabiera ona średnio 10 stron w każdym numerze, ale feedback fanów tam zawarty czyta się doskonale (ale jaz zawsze lubiłem czytać stronę z listami w MiM'ie ;))

> Silven Trumpeter < dzisiaj jest on płatny, w dawnych dobrych czasach było darmowy (wciąż dostępne jest do zassania 28 egzemplarzy!). Od Silvena bije całkowity profesjonalizm, magazyn składany jest w pełnym kolorze, przejrzysty layout (może troszkę dziwnie wygladające 3 łamy, ale można się przyzwyczajić), jakość artykułów i recenzji częstokroć bije na głowę to co możemy znaleźć w regularnie wydawanych drukiem periodykach. W środku raczej nie oczekuja na nas żade rewolucje, ot po prostu kolejny mag. Warto zaznaczyć że Trumpeter publikuje dużo stuffu do D20.

> Realms <. Nie tyle zin co prywatna inicjatywa Matta Machella i jego znajomych. Warto zwrócić uwagę na doskonałą bazę linków do gier Indie, oraz multum recenzji.

> The Guild Companion < jest web-magiem niemalże antycznym. Po ośmu latach nieprzerwanej działalności delikatnie zmienił swój profil z miesięcznika poświęconego wyłącznie produktom Iron Crown Enterprises otworzył się w bardzo niweielkim stopniu.na D20. Co czeka na nas w środku? Aktualnie to support dla najnowszych produktów ICE: HARPa oraz Spacemastera. Od czasu do czasu redaktorzy uraczą nas tekstem do wyśmienitej karcianki Middle Earth: The Wizards, zapodadzą recenzję albo opowiadanie. Kolejne numery magazynu do najgrubszych pod internetowym słońcem nie należą, ale jak to się zwykło mówić nie liczy się ilośc ale jakość, a czytając TGC to właśnie z jakością przyjdzie nam obcować.

Podcasty:

Jeżeli nie macie pojęcia czym jest ten fenomen ostatnich dwóch lat, to proponuję wreszcie wyjść z domu ;) Na początek jedynie omówienie tego czego słucham regularnie:

> Durnham 3 < – jak sama nazwa wskazuje podcast hostuje trójca z Durnham - Clinton R. Nixon, Jason Morningstar i Remi Treuer. Formuła programu jest niezwykle prosta – za każdym razem trójka (trójca?) spotyka się, rozmawia przez kilka minut rozmawia o grze fabularnej (zarówno tych wydanych kai i tych wciąż znajdujących sięw fazie testów), potem następuje przerwa (podczas której prowadzona jest sesja w omawianej wcześniej grze) i prowadzący wracają na eter dzieląc sie z nami uwagami o tym jak system sprawdza się „w praniu”. Największym atutem D3 jest to, że każdy odcinek trwa nie dłużej niż 12 minut, a sam podcast to doskonały sposób na zapoznanie się z tym jak wyglądają sesje w mniej znanych grach indie i jak wyglada playtestowanie nieukończonych gier.

> Have Games Will Travel < – cotygodniowy podcast Paula Tevisa, dwudziestominutowe epizody, maximum informacji - minimum ściemy. Recenzje wszystkiego rodzaju gier, sprawozdania z konwentów, wywiady – doskonałe źródło informacji o tym co nowego piszczy w świecie gier (nie tylko fabularnych) + Paul Tevis i jego nienaganny angielski. Jako dodatkowy plus na korzyść HgwT trzeba zaliczyć jakość dźwięku, która jest nienaganna.

> Sosns of Kryos < to przedsięwzięcie Jeffa i Judda. Ciekawe podejście do tematu Podcastowania – kilka wywiadów, ale autorzy skupiają sie przede wszystkim na tym co dzieje się podczas grania – dysfunkcji, ciekawych rozwiązaniach, radach dla MG i nawet od czasu do czasu wspomną coś o LARPach. Dodatkowo – omawianie Actual Play i rzeczowy dialog o grach fabularnych! Czasami jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia, ale jest to spowodowane tym że skype nie zostało stworzone do przeprowadzania wywiadów on-line;). Sons of Kryos to po prostu jeden z najlepszych (IMHO) RPG'owych podcastów.

Czekam na opinie, szczególnie co do opisu pierwszego numeru Dedala, mogę w podobny sposób przedstawić numer drugi i trzeci, ale nie oczekujcie że opiszę wszystkie wydania Imazine ;) (chyba że będzie się to chciało robić komuś z was, w co wątpię).

Dzisiaj kończę bez życzenia wam Dobrej Nocy (bo słońce jeszcze nie zaszło) i bez omawiania muzyki, która pomagała podczas pisania (bo nie mam siły). Dobra, słuchałem The Crown - Deathrace King, ale nie polecam tego nikomu bo to szatańska muzyka jest (a tak na prawdę to szatana nie ma).
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Dhaerow
    Dobra idea
Ocena:
0
Dobry pomysł z przedstawieniem tych wszystkich sieciowych zinów i podcastów. Nie tak łatwo teraz przedrzeć się przez szum informacyjny internetu i znaleźć coś ciekawego. Także mam nadzieje, że będziesz bazę poszerzał i uzupełniał.

Z tego co wymieniłeś znam Sons of Kryos. Naprawdę fajny ten podcast, polecam każdemu :)
19-07-2006 08:50
Neurocide
    Podcast fajna rzecz
Ocena:
0
Kidyś miałem plan założyć radio internetowe przy serwisie moorhold.net - wzorem radia Valkiria, natrafiłem jednak na technologiczny problem z nadawaniem w WinAmpie (trzeba było miec serwer i takie tam drobiazgi jak dobrze wyciszone lokum, do którego nikt niepodziewanie nie wchodzi :) - pomysłalem, ze mozna to ominąc wkladajac pliki mp3 do netu, ale pomysł sie nie spodobał, ktoś tam uznał, ze to amatorka. No a proszę, nieświadomie niemal stworzyłem Podcasta :)

Kawał dobrej i fajnej roboty odwaliłeś tym wpisem. Spokojnie nadaje się, po uzupełnieniu i przeredagowaniu na artykuł dla Poltera.
19-07-2006 13:38
Drozdal
   
Ocena:
0
//Dhaerow: "Także mam nadzieje, że będziesz bazę poszerzał i uzupełniał."//
Ja mam nadzieję że ludzie czytający ten blog mi w tym pomogą ;).

//Neurocide// Wszystkie podcasty zaczynały od totalnej amatorki, a narzekanie jest domeną naszych rodaków, wiec nienależało się tym zrażać ;) Co do jakości dźwięku - posłuchaj choć jednego wywiadu przeprowadzanego przez Paula Tevisa na konwencie - tam są tony szumów w tle, ale ogólnie niezbyt przeszkadzają one odbiorze audycji. Jesteś jeszcze w posiadaniu twoich archiwalnych programów?

Według mnie formuła podcastów jest o wiele przystępniejsza od radia internetowego - ściągnąć plik z audycją możesz w dowolnej chwili, a na audycje jesteś zmuszony czekać.

19-07-2006 15:56
Seji
    Nau
Ocena:
0
Taki jest cel tego wpisu - art. Drozdal liczy, ze zdobedzie wiecej danych. A o podcastach tez ma napisac :).
19-07-2006 17:05
Deckard
    M...f..., f....,f....,m...f... (The Wire, 1-04, ostatnie 10 minut)
Ocena:
0
Znacie pewnie filmy, w których z hukiem otwierają się drzwi/garaż/skrzynia/właz, po czym gówny bohater w zachwycie obdarowuje nasze uszka różnymi wariacjami słów na k/m/f (jeszcze d i kolejnego m brakuje i kapela by była).

Uznajcie więc, że drzwi/garaż/whatever się otworzyło, i już wiecie co powiedziałem, jak skończyłem czytać :)

Kawał dobrej, nie, superdobrej pracy (trzeba było mówić, ze piszesz, to dupy bym nie zawracał - pewnie byłoby lepsze). Zapomnij, iż gdybyś Ty i kilka innych osób nie ruszyło zada, ktoś napisałby o tym. Never... Not here...

Imazine mógłbym się zająć, ale muszę się wpierw na coś wkrowić... I poczytać (co właśnie robię).
19-07-2006 17:08
Drozdal
   
Ocena:
0
//Sejisław// Sprawa z większością podczasów hamerykańskich ma się tak, zę prowadzą je Nerdzi (nerdowie / nerdy) i używają swojego "nerdy voice" który wywołuje u mnie stany wymiotne (to po wierwsze, po drugie cholernie ciężko jest to ich blumbranie zrozumieć) :) Pozatym jak ziom nawija w nerd mode o pierdołach takich jak na który tam poziom na ostatniej sesji awansował to nie uważam tego za coś wartego uwagi. Jednym słowem chcę Quality over Quantity. :D
19-07-2006 17:34
Seji
    Masz napisac
Ocena:
0
jak zrobic :P.
19-07-2006 17:41
Drozdal
    +1 Deckard
Ocena:
0
//Deckard// Jeżeli bierzesz sie za Imazine, przeczytaj kilka numerów i wybierz do opisania taki, ktory ci najbardziej podszedl (albo lepiej taki, ktory cie rozczarował).

Kto nastepny? Demonground czyta sie na prawde swietnie.

//Seji// Chwilę mi zajęło złamanie kryptogramu w twoim komantarzu :0. Podagam z Jeffem z Sons of Kryos i się dowiem co i jak.

Bedzie jeszcze trzeba dorzucic jakies notki o historii zinow / magów sieciowych i podcastow rpg'owych, ale to zadanie nie na dzisiaj.

Dzieki wszystkim za feedback i jeżeli czytasz te słowa drogi blogo-czytaczu i Ci się podoba (lub niepodoba) to co masz przed oczami - podziel sie swoimi uwagami.
19-07-2006 18:47
cactusse
    Add-on
Ocena:
0
Nie wiem czy pasują, ale co tam :

"The Way, The Truth and the Dice"
http://www.mindspring.com/~ernestm /wt&d/zine.html
(świetny artykuł "Keeping Their Heads Down").

"Critical Miss" ;-)
http://www.criticalmiss.com/
(zabójcze "Traumatic Injury for Gamers" w 4 numerze).

Fudge Factor
http://fudgefactor.org/
("Fudge Firefight", "Anime Battle Magic", "Cinematic Damage Alternatives" i niesamowity "Departament 13" ;-) )


Tastes Like Phoenix
http://www.tasteslikephoenix.com/
(szczególnie "Fighting with Style" i "Thaumaturgical Proliferation and Spells of Mass Destruction")

Roleplayer
http://www.sjgames.com/gurps/rolep layer/Roleplayers-index.html
19-07-2006 20:15
Drozdal
   
Ocena:
0
//cactusse// "i o to chodzi, I o to chodzi", widze ze mozna liczyc na "stara gwardie" ;)
Dzieki, nie znalem ani Phoenixa ani The way... troszke czasu zejdzie zanim sie zapoznam z ich zawartoscia.

Pare moich nowych typow:

The Shadowrun Supplemental Nazwa mówi sama za siebie, kilkanascie pierwszych numerow dostepnych w PDF'ie, reszta w postaci wspisow na blogu.

Twilight Time Dziwaczny twor - mag e-mailowy, calkowicie nieregularny, totalny underground.

I jeszcze dwa klasyki (nie wiem czy nawet warto o nich wspominac);

Roleplaying Tips i Places to go, People to Be (ze swietnym Imposible thing before breakfast - eseju o railroadowaniu.)
19-07-2006 21:00
Drozdal
   
Ocena:
0
Drobny update. Dodałem do listy "The Guild Companion", cały czas zapoznaję się ze stuffem podesłanym przez cactusse.
26-07-2006 05:22

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.