19-07-2006 00:17
Sieciowisko
W działach: rpg, indie rpg, internet | Odsłony: 13
Krótko i na temat: poniższy tekst służyć ma jako podręczna baza linków do wartych uwagi zinów traktujących o grach (nie tylko fabularnych), oraz podcastach RPG'owych w języku ANGIELSKIM.
Mam zamiar uaktualniać ten wpis regularnie, a po skompilowaniu wystarczająco dużej ilości przydatnych informacji zostanie docelowo opublikowany na Polterze. W tym miejscu prośba do szanownych czytelników - jeżeli znacie jakieś ciekawe i mniej znane magazyny sieciowe, lub słuchacie podcastów nie wymienionych poniżej to nie bójcie podzielić się ze mną tymi informacjami, wszyscy którzy dodadzą ciś wartościowego (wartościuje autor) od siebie zostaną dodani do listy (współ)autorów ;)
Co to inwazji linków czekających na was poniżej - według mnie wypada wiedzieć kim jest autor lub produkt o którym czytamy - (prawie) wszystkie linki są po angielsku.
Magazyny:
> Daedalus <. Dedal to e-zin redagowany przez Matta Snydera z Chimera Creative. Format PDF jak na razie ukazały się jedynie dwa numery, dodatkowo opublikowane zostały 3 artykuły z „przygotowywanego od ponad roku” numeru trzeciego (między innymi doskonały esej Michaela Millera traktujący o prowadzeniu My Life With Master - klasyk. Dedal to ciekawy twór, autorami artykułów są ludzie udzielający sie na forum Forge. I jak się można łatwo można domyśleć głownie o sprawach bliskich ruchu indie będzie on traktować.
Numer pierwszy poświęcony jest prawie w całości znakomitemu Hero Quest'owi. Matt przeprowadza wywiad z weteranem - Greggiem Staffordem – ojcem Gloranthy, Ron Edwards przybliży nam jedno z moralnie wątpliwych bóstw Gloranckiego panteonu, wyznawanych przez Broo (ichniejszych zwierzoludzi), Chris Chinn poradzi jak nasze sesje w Heroqueście wypełnić mitami i sprawić by historie podczas nich tworzone doskonale komponowały się z tymi zawartymi w settingu. Jonathan Walton opowie nam o swoim nowym settingu – Argonautach, opartym na mechanice Mutants and Masterminds, T.S Luikart (autor m.in. Bestiariusza do nowego Warhammera) krytycznym okiem przyglądnie się ekonomice w światach fantasy, Emily Dresner-Thornber krok po kroku przeprowadzi nas prze tworzenie własnego settingu w grach fabularnych, Pete Darby zapozna nas z technikami improwizacji na sesjach. Zin zamykają trzy kolumny – w pierwszej Jason L. Blair powie nam jak sprawdzić czy gra ogólnie ssie czy też po prostu nie jest to gra dla nas, Eddy Webb pomoże nam w tłumaczeniu ludziom nie znającym pojęcia „gry fabularne” co to tak w ogóle jest (obalają przy okazji parę mitów - szczególnie polecam drugi akapit na stronie 47), a Lisa Clark-Fleishman omówi pokrótce, dlaczego większość ludzi wstydzi się przyznać, że grają w RPG'i. Uff.
W numerze drugim czeka nas kompletna gra autorstwa Jareda Sorensena - Lacuna, oraz kolejny zastrzyk doskonałych artykułów.
Rozmawiałem z Mattem o przyszłości Dedala i jak na dzień dzisiejszy działalność została zawieszona na czas nieodwołalny
> Demonground <. Zin DG powstał najpierw jako support dla gry Dark Conspiracy a następnie przekształcił się w mag traktujący o szeroko pojętym horrorze oraz sekretnych stowarzyszeniach / współczesnych konspiracjach w grach fabularnych. Na stronach 15 dostępnych do ściągnięcia numerów znajdziemy artykuły i scenariusze do: Dark Conspiracy, Little Fears, Zewu Cthulhu, Delta Green, Unknown Armies, Hunter: The Reckoning, Witchcraft (dostępny za darmo w formacie PDF), Conspiracy X i All Flesh Must Be Eaten. Mus dla fanów mrocznych klimatów.
> Imazine <, zakończył swą działalność w 2002 roku. Na powyższej stronie znajduje się 13 numerów archiwalnych w formacie PDF. Imazine to głównie recenzje, ale każdy numer zawiera przynajmniej 2-3 niezwykle ciekawe arty (sprawdźcie na przykład ten o Ilustracjach w podręcznikach RPG z numeru 37, prawdziwa perełka!). Nie przeoczcie przypadkiem kolumny z listami do redakcji - zabiera ona średnio 10 stron w każdym numerze, ale feedback fanów tam zawarty czyta się doskonale (ale jaz zawsze lubiłem czytać stronę z listami w MiM'ie ;))
> Silven Trumpeter < dzisiaj jest on płatny, w dawnych dobrych czasach było darmowy (wciąż dostępne jest do zassania 28 egzemplarzy!). Od Silvena bije całkowity profesjonalizm, magazyn składany jest w pełnym kolorze, przejrzysty layout (może troszkę dziwnie wygladające 3 łamy, ale można się przyzwyczajić), jakość artykułów i recenzji częstokroć bije na głowę to co możemy znaleźć w regularnie wydawanych drukiem periodykach. W środku raczej nie oczekuja na nas żade rewolucje, ot po prostu kolejny mag. Warto zaznaczyć że Trumpeter publikuje dużo stuffu do D20.
> Realms <. Nie tyle zin co prywatna inicjatywa Matta Machella i jego znajomych. Warto zwrócić uwagę na doskonałą bazę linków do gier Indie, oraz multum recenzji.
> The Guild Companion < jest web-magiem niemalże antycznym. Po ośmu latach nieprzerwanej działalności delikatnie zmienił swój profil z miesięcznika poświęconego wyłącznie produktom Iron Crown Enterprises otworzył się w bardzo niweielkim stopniu.na D20. Co czeka na nas w środku? Aktualnie to support dla najnowszych produktów ICE: HARPa oraz Spacemastera. Od czasu do czasu redaktorzy uraczą nas tekstem do wyśmienitej karcianki Middle Earth: The Wizards, zapodadzą recenzję albo opowiadanie. Kolejne numery magazynu do najgrubszych pod internetowym słońcem nie należą, ale jak to się zwykło mówić nie liczy się ilośc ale jakość, a czytając TGC to właśnie z jakością przyjdzie nam obcować.
Podcasty:
Jeżeli nie macie pojęcia czym jest ten fenomen ostatnich dwóch lat, to proponuję wreszcie wyjść z domu ;) Na początek jedynie omówienie tego czego słucham regularnie:
> Durnham 3 < – jak sama nazwa wskazuje podcast hostuje trójca z Durnham - Clinton R. Nixon, Jason Morningstar i Remi Treuer. Formuła programu jest niezwykle prosta – za każdym razem trójka (trójca?) spotyka się, rozmawia przez kilka minut rozmawia o grze fabularnej (zarówno tych wydanych kai i tych wciąż znajdujących sięw fazie testów), potem następuje przerwa (podczas której prowadzona jest sesja w omawianej wcześniej grze) i prowadzący wracają na eter dzieląc sie z nami uwagami o tym jak system sprawdza się „w praniu”. Największym atutem D3 jest to, że każdy odcinek trwa nie dłużej niż 12 minut, a sam podcast to doskonały sposób na zapoznanie się z tym jak wyglądają sesje w mniej znanych grach indie i jak wyglada playtestowanie nieukończonych gier.
> Have Games Will Travel < – cotygodniowy podcast Paula Tevisa, dwudziestominutowe epizody, maximum informacji - minimum ściemy. Recenzje wszystkiego rodzaju gier, sprawozdania z konwentów, wywiady – doskonałe źródło informacji o tym co nowego piszczy w świecie gier (nie tylko fabularnych) + Paul Tevis i jego nienaganny angielski. Jako dodatkowy plus na korzyść HgwT trzeba zaliczyć jakość dźwięku, która jest nienaganna.
> Sosns of Kryos < to przedsięwzięcie Jeffa i Judda. Ciekawe podejście do tematu Podcastowania – kilka wywiadów, ale autorzy skupiają sie przede wszystkim na tym co dzieje się podczas grania – dysfunkcji, ciekawych rozwiązaniach, radach dla MG i nawet od czasu do czasu wspomną coś o LARPach. Dodatkowo – omawianie Actual Play i rzeczowy dialog o grach fabularnych! Czasami jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia, ale jest to spowodowane tym że skype nie zostało stworzone do przeprowadzania wywiadów on-line;). Sons of Kryos to po prostu jeden z najlepszych (IMHO) RPG'owych podcastów.
Czekam na opinie, szczególnie co do opisu pierwszego numeru Dedala, mogę w podobny sposób przedstawić numer drugi i trzeci, ale nie oczekujcie że opiszę wszystkie wydania Imazine ;) (chyba że będzie się to chciało robić komuś z was, w co wątpię).
Dzisiaj kończę bez życzenia wam Dobrej Nocy (bo słońce jeszcze nie zaszło) i bez omawiania muzyki, która pomagała podczas pisania (bo nie mam siły). Dobra, słuchałem The Crown - Deathrace King, ale nie polecam tego nikomu bo to szatańska muzyka jest (a tak na prawdę to szatana nie ma).
Mam zamiar uaktualniać ten wpis regularnie, a po skompilowaniu wystarczająco dużej ilości przydatnych informacji zostanie docelowo opublikowany na Polterze. W tym miejscu prośba do szanownych czytelników - jeżeli znacie jakieś ciekawe i mniej znane magazyny sieciowe, lub słuchacie podcastów nie wymienionych poniżej to nie bójcie podzielić się ze mną tymi informacjami, wszyscy którzy dodadzą ciś wartościowego (wartościuje autor) od siebie zostaną dodani do listy (współ)autorów ;)
Co to inwazji linków czekających na was poniżej - według mnie wypada wiedzieć kim jest autor lub produkt o którym czytamy - (prawie) wszystkie linki są po angielsku.
Magazyny:
> Daedalus <. Dedal to e-zin redagowany przez Matta Snydera z Chimera Creative. Format PDF jak na razie ukazały się jedynie dwa numery, dodatkowo opublikowane zostały 3 artykuły z „przygotowywanego od ponad roku” numeru trzeciego (między innymi doskonały esej Michaela Millera traktujący o prowadzeniu My Life With Master - klasyk. Dedal to ciekawy twór, autorami artykułów są ludzie udzielający sie na forum Forge. I jak się można łatwo można domyśleć głownie o sprawach bliskich ruchu indie będzie on traktować.
Numer pierwszy poświęcony jest prawie w całości znakomitemu Hero Quest'owi. Matt przeprowadza wywiad z weteranem - Greggiem Staffordem – ojcem Gloranthy, Ron Edwards przybliży nam jedno z moralnie wątpliwych bóstw Gloranckiego panteonu, wyznawanych przez Broo (ichniejszych zwierzoludzi), Chris Chinn poradzi jak nasze sesje w Heroqueście wypełnić mitami i sprawić by historie podczas nich tworzone doskonale komponowały się z tymi zawartymi w settingu. Jonathan Walton opowie nam o swoim nowym settingu – Argonautach, opartym na mechanice Mutants and Masterminds, T.S Luikart (autor m.in. Bestiariusza do nowego Warhammera) krytycznym okiem przyglądnie się ekonomice w światach fantasy, Emily Dresner-Thornber krok po kroku przeprowadzi nas prze tworzenie własnego settingu w grach fabularnych, Pete Darby zapozna nas z technikami improwizacji na sesjach. Zin zamykają trzy kolumny – w pierwszej Jason L. Blair powie nam jak sprawdzić czy gra ogólnie ssie czy też po prostu nie jest to gra dla nas, Eddy Webb pomoże nam w tłumaczeniu ludziom nie znającym pojęcia „gry fabularne” co to tak w ogóle jest (obalają przy okazji parę mitów - szczególnie polecam drugi akapit na stronie 47), a Lisa Clark-Fleishman omówi pokrótce, dlaczego większość ludzi wstydzi się przyznać, że grają w RPG'i. Uff.
W numerze drugim czeka nas kompletna gra autorstwa Jareda Sorensena - Lacuna, oraz kolejny zastrzyk doskonałych artykułów.
Rozmawiałem z Mattem o przyszłości Dedala i jak na dzień dzisiejszy działalność została zawieszona na czas nieodwołalny
> Demonground <. Zin DG powstał najpierw jako support dla gry Dark Conspiracy a następnie przekształcił się w mag traktujący o szeroko pojętym horrorze oraz sekretnych stowarzyszeniach / współczesnych konspiracjach w grach fabularnych. Na stronach 15 dostępnych do ściągnięcia numerów znajdziemy artykuły i scenariusze do: Dark Conspiracy, Little Fears, Zewu Cthulhu, Delta Green, Unknown Armies, Hunter: The Reckoning, Witchcraft (dostępny za darmo w formacie PDF), Conspiracy X i All Flesh Must Be Eaten. Mus dla fanów mrocznych klimatów.
> Imazine <, zakończył swą działalność w 2002 roku. Na powyższej stronie znajduje się 13 numerów archiwalnych w formacie PDF. Imazine to głównie recenzje, ale każdy numer zawiera przynajmniej 2-3 niezwykle ciekawe arty (sprawdźcie na przykład ten o Ilustracjach w podręcznikach RPG z numeru 37, prawdziwa perełka!). Nie przeoczcie przypadkiem kolumny z listami do redakcji - zabiera ona średnio 10 stron w każdym numerze, ale feedback fanów tam zawarty czyta się doskonale (ale jaz zawsze lubiłem czytać stronę z listami w MiM'ie ;))
> Silven Trumpeter < dzisiaj jest on płatny, w dawnych dobrych czasach było darmowy (wciąż dostępne jest do zassania 28 egzemplarzy!). Od Silvena bije całkowity profesjonalizm, magazyn składany jest w pełnym kolorze, przejrzysty layout (może troszkę dziwnie wygladające 3 łamy, ale można się przyzwyczajić), jakość artykułów i recenzji częstokroć bije na głowę to co możemy znaleźć w regularnie wydawanych drukiem periodykach. W środku raczej nie oczekuja na nas żade rewolucje, ot po prostu kolejny mag. Warto zaznaczyć że Trumpeter publikuje dużo stuffu do D20.
> Realms <. Nie tyle zin co prywatna inicjatywa Matta Machella i jego znajomych. Warto zwrócić uwagę na doskonałą bazę linków do gier Indie, oraz multum recenzji.
> The Guild Companion < jest web-magiem niemalże antycznym. Po ośmu latach nieprzerwanej działalności delikatnie zmienił swój profil z miesięcznika poświęconego wyłącznie produktom Iron Crown Enterprises otworzył się w bardzo niweielkim stopniu.na D20. Co czeka na nas w środku? Aktualnie to support dla najnowszych produktów ICE: HARPa oraz Spacemastera. Od czasu do czasu redaktorzy uraczą nas tekstem do wyśmienitej karcianki Middle Earth: The Wizards, zapodadzą recenzję albo opowiadanie. Kolejne numery magazynu do najgrubszych pod internetowym słońcem nie należą, ale jak to się zwykło mówić nie liczy się ilośc ale jakość, a czytając TGC to właśnie z jakością przyjdzie nam obcować.
Podcasty:
Jeżeli nie macie pojęcia czym jest ten fenomen ostatnich dwóch lat, to proponuję wreszcie wyjść z domu ;) Na początek jedynie omówienie tego czego słucham regularnie:
> Durnham 3 < – jak sama nazwa wskazuje podcast hostuje trójca z Durnham - Clinton R. Nixon, Jason Morningstar i Remi Treuer. Formuła programu jest niezwykle prosta – za każdym razem trójka (trójca?) spotyka się, rozmawia przez kilka minut rozmawia o grze fabularnej (zarówno tych wydanych kai i tych wciąż znajdujących sięw fazie testów), potem następuje przerwa (podczas której prowadzona jest sesja w omawianej wcześniej grze) i prowadzący wracają na eter dzieląc sie z nami uwagami o tym jak system sprawdza się „w praniu”. Największym atutem D3 jest to, że każdy odcinek trwa nie dłużej niż 12 minut, a sam podcast to doskonały sposób na zapoznanie się z tym jak wyglądają sesje w mniej znanych grach indie i jak wyglada playtestowanie nieukończonych gier.
> Have Games Will Travel < – cotygodniowy podcast Paula Tevisa, dwudziestominutowe epizody, maximum informacji - minimum ściemy. Recenzje wszystkiego rodzaju gier, sprawozdania z konwentów, wywiady – doskonałe źródło informacji o tym co nowego piszczy w świecie gier (nie tylko fabularnych) + Paul Tevis i jego nienaganny angielski. Jako dodatkowy plus na korzyść HgwT trzeba zaliczyć jakość dźwięku, która jest nienaganna.
> Sosns of Kryos < to przedsięwzięcie Jeffa i Judda. Ciekawe podejście do tematu Podcastowania – kilka wywiadów, ale autorzy skupiają sie przede wszystkim na tym co dzieje się podczas grania – dysfunkcji, ciekawych rozwiązaniach, radach dla MG i nawet od czasu do czasu wspomną coś o LARPach. Dodatkowo – omawianie Actual Play i rzeczowy dialog o grach fabularnych! Czasami jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia, ale jest to spowodowane tym że skype nie zostało stworzone do przeprowadzania wywiadów on-line;). Sons of Kryos to po prostu jeden z najlepszych (IMHO) RPG'owych podcastów.
Czekam na opinie, szczególnie co do opisu pierwszego numeru Dedala, mogę w podobny sposób przedstawić numer drugi i trzeci, ale nie oczekujcie że opiszę wszystkie wydania Imazine ;) (chyba że będzie się to chciało robić komuś z was, w co wątpię).
Dzisiaj kończę bez życzenia wam Dobrej Nocy (bo słońce jeszcze nie zaszło) i bez omawiania muzyki, która pomagała podczas pisania (bo nie mam siły). Dobra, słuchałem The Crown - Deathrace King, ale nie polecam tego nikomu bo to szatańska muzyka jest (a tak na prawdę to szatana nie ma).